Nicola Yoon: A nap is csillag

Natasha: ​Olyan lány vagyok, aki a tudományban és a tényekben hisz. Nem a sorsban. Nem a végzetben. Vagy olyan álmokban, amelyek sohasem válnak valóra. Határozottan nem az a fajta lány vagyok, aki New York egyik utcájának emberáradatában találkozik egy aranyos fiúval, és beleszeret. Különösen nem akkor, amikor csak tizenkét óra választja el attól, hogy a családját kitoloncolják Jamaicába. Szerelembe esni nem az én sztorim.
Daniel: Én vagyok a jó fiú, a jó tanuló, aki annak él, hogy megfeleljen a szülei óriási elvárásainak. Nem a költő. Sem az álmodozó. De amikor meglátom azt a lányt, mindenről megfeledkezem. Van valami Natashában, amitől kénytelen vagyok azt hinni, valami rendkívülit tartogat… mindkettőnk számára.
Az Univerzum: Életünk minden pillanata e felé az egyetlen perc felé vezetett. Milliónyi jövő áll előttünk? Melyik válik valóra?


Nicola Yoon a New York Times bestsellerírónője, a Minden, minden szerzője. Jamaicában és Brooklynban nőtt fel, és jelenleg Los Angelesben él a családjával. Reménytelenül romantikus alkat, aki hisz abban, hogy egyetlen pillanat alatt beleszerethetünk valakibe, és ez a szerelem örökké tarthat.


Kiadó: GABO
Kiadás éve: 2017
Oldalszám: 364
Fordító: Tóth Gizella


❉❉❉

Nicola Yoon Minden, minden-je számomra az év egyik hatalmas kedvence, mind könyv, mind film műfajon belül. Teljesen odáig voltam az írónő stílusáért, nagyon tetszett ahogy ír, ezért nagyon megörültem, amikor rögtön a film után kijött ez a könyvecske is. Tudtam, hogy olvasnom kell, és ez végre most sikerült is. Az értékelés kicsit lassabban született meg, mert mostanában elég elfoglalt voltam/vagyok, mivel elköltöztem, és már munkahelyem is van. No de, ez nem tartozik a könyvhöz, csak tudjátok, hogy nem tűntem el, lássuk is az értékelésem. 

A stílus szerencsére most is megmaradt, és imádtam a történetvezetést. A műfaja YA, mégis felnőttek is nyugodtan kézbe vehetik, mert szerintem nagyon érdekes és elgondolkodtató helyzeteket és döntéseket állított elénk az írónő. Én is sokszor csak hümmögtem, hogy basszus, ez mennyire igaz, és mennyire durva belegondolni ilyen, s ehhez hasonló helyzetekbe. Csak hogy értsétek: a főszereplőknél váltott szemszög van, viszont vannak kívülálló szemszögek is, ahol egy külső ember történetét írja le, hogy miért, és hogyan került pont arra a helyre, ahol éppen van. Ez azért is tetszett, mert tényleg nehéz eldönteni, hogy létezik-e sors, vagy nem, mindenki higgyen azt, amit szeretne, és  leírja, miképpen kerülnek egymás életébe az emberek. Hogy mennyire meghatározó egy apró másodperc vagy pillanat. Lehet bosszankodsz érte, de lekésed a buszod, és azaz egy pillanat lehet az útjába sodor egy csodálatos embernek. Lehet gondolsz egyet, és letérsz a megszokott útvonaladról, vagy áthajtasz a piroson. Mind-mind döntések sorozata, amelyek egy szempillantás alatt megváltoztathatják jövőnk történéseit. Ezt nagyon szépen ábrázolta Yoon, elgondolkodtatva az olvasókat, hogy egy szó, vagy egy tettünk mennyire hatással van más életére. Lehet, hogy pont azaz egy szó küldi őt a halálba, vagy menti meg az életét. Sose tudhatjuk. Lényegében a borító is ezt ábrázolja a sok kis kötélkével, ahogy keresztezik egymást, nagyon ötletes!

Forrás: Tumblr
Na, kicsit eltértem a témától, de ez a szál nagyon el volt találva, emelem is érte a kalapom.
Aztán volt egy másik szál, amiben a multiuniverzumok létezését taglalják a fiatalok. Ez annyit jelent, hogy van a mi idősíkunk, világunk, életünk, és lehet, hogy mellette párhuzamosan létezik megannyi másik, és a többi univerzumban mindig más döntést hozunk, mint amit a jelenlegiben, és minden egyes döntés más-más módon befolyásolja a jövőnket. Érdekes volt belegondolni, és nagyon tetszik az elgondolás, hogy lehet, ha én megállok ma a zebra előtt, baleset lesz előttem, de lehet, egy másik világban én átléptem a zebrát, és engem ütöttek el. Sok ilyen dolgon lehet gondolkodni, nagyon tetszettek ezek a témák. 


Szóval, Natasha szülei bevándorlók, és illegálisan tartózkodnak az Államokban. Egy baleset miatt most felszólították őket, hogy hagyják el az országot, mivel nem is lehetnének ott. Natasha elindul a városba, hogy megkeresse a bevándorlási irodát, és egy ügyvédet, hátha tud valamit tenni az ügy ellen, mivel ő nem szeretne visszaköltözni Jamaicába. Neki Amerika az otthona, ott vannak a barátai, az iskolája.
Daniel szintén bevándorló családtól származik, ő koreai, a családja pedig nagyon szigorú, elvárják a fiaiktól, hogy tökéletesek legyenek, hogy orvosnak tanuljanak, majd dolgozzanak és alapítsanak családot. Daniel azonban nem szeretné az apja által előre megalkotott életet élni, hanem költő szeretne lenni. Elindul egy volt orvos hallgatóhoz találkozóra, de közben úgy dönt, sétálgat egy kicsit, és elgondolkozik a jövőjén.
Ekkor akadnak össze, teljesen váratlanul, más emberek mondatainak befolyásától részgegen. Nem is lehetnének különbözőbbek, mégis van köztük valami vonzalom, ami ellen Natasha eleinte tagadja és kétségbe vonja. Daniel minden vágya, hogy elbűvölje Natashát, ezért kitalál egy kérdezz-felelek játékot, amellyel jobban megismerik egymást. A szerelem egy csodálatos dolog, és ez be is bizonyosodik a könyv lapjain keresztül.

A szereplők életébe most is csak részlegesen látunk be, ezért nem nagyon kerülnek közel hozzánk, mégis szívet melengető, és aranyos a történetük.
Számomra egy picikét gyors volt, hogy egy nap alatt szerelem, meg így szeretlek, úgy szeretlek, de ez annyira nem sokat von le a könyv értékéből. 

A vége ismét felháborító, miért nem lehet legalább egy rövidke Epilógussal lezárni?! :D Írok egy panaszlevelet az írónőnek!

Akit nem győzött volna meg az ömlengésem, annak még egyszer ajánlom, hogy nyugodtan vegye kezébe a könyvet kortól függetlenül. A stílus, a téma és a történet teljesen megbabonázza az embert, és jobb esetben elgondolkodtatja az élettől. Nem hasonlítanám a Minden, minden-hez, mert nem ugorja meg (szerintem) a szintjét, de ez is nagyon magas értékű és jogosan szerethető könyv. Gratulálok Yoon-nak, remélem, még sok könyvét olvashatjuk! 

Köszönet a könyvért a GABO kiadónak! :)

Ha felkeltette az érdeklődésed a könyv, IDE KATTINTVA megrendelheted!


Csillagos értékelés:

Kedvenc idézetek:

"Azt hisszük, hogy mindig azokkal akarunk lenni, akiket szeretünk, pedig lehetséges, hogy pont az ellenkezőjére van szükségünk."
*
"Az emberi lény nem értelmes teremtés. Ahelyett, hogy a logika irányítaná, az érzelmei vezérlik. A világ boldogabb hely lenne, ha ez ellenkezője volna igaz."
*
"Néhányan azért lépnek be az életedbe, hogy jobbá tegyék, mások meg azért, hogy megkeserítsék."
*
"(…) a szerelem mindig mindent megváltoztat."
*
"Megfigyelésen alapuló tény: Mi magunk vagyunk a varázslat!"


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése