Interjú Hajdú-Antal Zsuzsanna, a Léggömbök írónőjével!


Sziasztok!

Nemrégiben írtam értékelést Hajdú-Antal Zsuzsanna első könyvéről, amely a Léggömbök címet viseli. Az értékelést IDE kattintva olvashatjátok!
Mivel a könyv nagyon tetszett, és kedvenc egyrészes könyvemmé nyilvánítottam, ezért bátorkodtam felkérni az írónőt egy rövidke interjú készítéséhez, amit most veletek is megosztanék, hogy jobban megismerjétek mind Zsuzsannát, mind a Léggömböket.
Szeressétek ti is! :) 



1. Mesélj magadról egy kicsit! 

Már általános iskolában is írogattam tréfás verseket, novellákat, később mégis rajz-művészettörténet szakos csoportba jelentkeztem a gimnáziumban, ahol viszont egészen ledöbbentem, hogy a többiek mennyivel tehetségesebbek nálam, így eldobtam a rajzceruzát. Az egyetem (ELTE, magyar-pedagógia szak) elvégzése utáni évben (2008-2009) tanárként dolgoztam, mellette pedig egy amatőr rockzenekarban “üzemeltem” mint énekesnő-dalszerző, azonban az éneklés végül öt év után a zuhanyzóra, bátrabb pillanataimban karaoke-estekre korlátozódik. :)
Az írás viszont nem csak az egyik legfőbb örömforrássá nőtte ki magát az évek alatt, hanem az életem szerves részét képezi.

2. Honnan jött az ötlet a Léggömbök című könyved megírásához?

Tizennyolc éve, egy álmomból született a történet első fele (akkoriban még angolszász környezetben játszódott). Azonnal leültem, és spirálfüzetet ragadtam, amit később egy öreg írógépre cseréltem. Olyannyira hozzám nőttek a szereplők, hogy évekig kitartottak mellettem és én mellettük. Már elmúltam húsz, amikor rájöttem, hogy ezt a régi kis írást fel lehetne éleszteni, át lehetne ültetni magyar környezetbe. Így lett az eredeti David és Danielle-ből Matyi és Dorka, a kissé vadregényes környezetből pedig a magyar lakótelepi-kertvárosi valóság.

3. Nehéz volt megírnod a könyvet? 

Kifejezetten nehézséget nem jelentett, mert nagyon szerettem írni, sosem ültem le pusztán azért,          mert márpedig nekem most “írni kell”. Ebből fakadóan persze van olyan, hogy akár hónapokig nem jön az ihlet (ilyenkor elég üresnek érzem magam), de ha egyszer rám tör, napi tizenkét órákat képes vagyok egyhuzamban írni, és talán ilyenkor vagyok igazán önmagam.
Ami a regényírásnál idő- és energiaigényes, az a javítgatás, átírás, tökéletesítés, vagy az új                  jelenetek beiktatása. Egy kézirat sosem lehet tökéletes, velünk együtt formálódik, érik, de valamikor el kell engedni a “kezét”. Tizennyolc év után, 2016-ban érkezett el ez pillanat, amikor lehetőséget kaptam a Ciceró Könyvstúdiótól a kiadásra. És ekkor elengedtem…

4. A könyv karakterei teljesen kitalált szereplők, vagy merítettél a saját életedből is?

Kitalált szereplők, némi való életből “lopkodott” vonással (pl.: tanárok-tanórák, apafigura), iskolai poénokkal, egy-két nehezebb, olykor könnyesebb tapasztalattal.

5. Mit jelképez a könyv címe?

Ezt az olvasó képzelőerejére bíznám, de úgy gondolom, érdemes kicsit elvonatkoztatni a lufik vidám, színes, könnyed jelentésétől.



6. Kiknek ajánlanád a könyved?

Tizenhat éves kortól százéves korig mindenkinek, aki beülne a szereplők mellé az iskolapadba, és mindenkinek, aki nem riad vissza a napjainkban sokszor tabunak számító témáktól, a hétköznapi, de alkalomadtán drámai eseményektől.

7. Mit üzennél azoknak, akik a kezükbe szeretnék venni a Léggömböket?

Megköszönöm, ha bizalmat szavaznak neki, és remélem, hogy örömüket fogják lelni benne.

8. Milyen írók-költők hatottak rád, kiknek az írásait olvasod szívesen?

Gárdonyi az örök kedvencem, de szívesen olvasok bármit, ami szembejön és valamiért megfog (épp Böszörményi Gyula Leányrablás Budapesten című kötetét olvasom, és hiába áll tőlem távol a krimi, imádom az írói stílusát). Biztos recept nincs, de szeretem, ha egy mű gördülékeny, és ha képes hatni az érzelmeimre (Szabó Magdától Jodi Picoult-ig). Ja, és legalább ennyire szeretek nevetni is! :)

9. Tervezel következő regényt kiadni? 

Hogy van-e a Léggömbök után élet? Bár nehéz erre válaszolni pár hónappal az első regényem kiadása után, hiszem, hogy van. Bár egyelőre cikkeket és novellákat írok, több ötletem is akad. Szabadidő - és az emlegetett ihlet - függvénye, hogy a kéziratom mikor lép a következő fázisba.
Hogy ez pontosan miről szólna, maradjon még titok. J


Nagyon szépen köszönöm az együttműködést, és a könyved élményét! Kívánok neked sok sikert a jövőhöz, és kívánom, hogy teljesüljenek az álmaid! :) 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése